Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC1475182   Immersió i suport lingüístic
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   2/11/2023 - 30/11/2023 (40 hores) de 1:00h a 23:59h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Tipus activitat   21SD Immersió i suport lingüístic
  
Inscripció   01/09/2023 - 02/11/2023
  
Cost matrícula (Euros)   75
  
Descripció i   Metodologia:   L’objectiu principal del curs és dotar al personal docent d’eines i estratègies per acollir l’alumnat nouvingut i treballar la llengua catalana per aconseguir el seu èxit educatiu.
La finalitat del curs consisteix a entendre el motiu del català com a llengua vehicular dels centres educatius a Catalunya, dotant el personal docent d’eines i recursos per a l’aprenentatge de la llengua catalana, posant accent en l’alumnat nouvingut.

Es realitza una definició del concepte d’immersió lingüística partint dels seus orígens i els seus objectius per entendre els motius del català com a llengua vehicular als centres educatius a Catalunya.
Es descobreix el procés d’aprenentatge de les llengües i quins són els principals factors que hi influeixen per obtenir el coneixement necessari per desenvolupar activitats pràctiques a la vida diària de l’escola.

Es té en compte la gran influència que té l’entorn a l’hora d’aprendre una nova llengua partint de les experiències personals i deixant de banda les etiquetes i els prejudicis sobre l’alumnat nouvingut.
A l’últim mòdul es posen en pràctica els aprenentatges adquirits anteriorment i es tanca el curs parlant de la importància d’afavorir l’aprenentatge de les llengües per aconseguir l’èxit educatiu i donant un gran pes al rol del personal docent.

Es tracta d'una activitat en format virtual que no requereix d'una sincronia en un horari determinat. Es treballarà en un entorn Moodle amb recursos textuals, virtuals i eines d'interacció amb els formadors de l'activitat formativa.
La difusió de l'activitat es realitza pel portal XTEC i la web de l'entitat formadora.
  
Objectius   1. Treballar l’ús de la docència en contextos en què cal aplicar estratègies d’immersió lingüística sobretot quan cal adequar la intervenció didàctica a la diversitat de lingüística de l’alumnat.
2. Orientar metodològicament els i les docents en referència a la immersió i el suport lingüístic.
3. Conèixer l’evolució de la immersió lingüística i entendre el motiu del català com a llengua vehicular des centres educatius a Catalunya.
4. Adquirir coneixements específics sobre l’aprenentatge de les llengües en l’ésser humà per desenvolupar activitats d’aplicació a l’aula.
5. Valorar la diversitat lingüística i cultural del món per poder incloure a l’escola a l’alumnat nouvingut sense prejudicis.
6. Accentuar la rellevància del paper d’escola en l’acollida de l’alumnat nouvingut per potenciar la seva inclusió i el seu èxit educatiu.
7. Proporcionar estratègies, recursos i activitats que facilitin la immersió lingüística de l’alumnat a Catalunya.
  
Continguts   Mòdul 1. La immersió lingüística. Es treballa el concepte d'immersió lingüística a través dels seus orígens i dels seus objectius per entendre el motiu de l'aplicació del català com a llengua vehicular dels centres educatius de Catalunya. A més, també s'aprofundeix en aquest concepte descobrint els tipus i les modalitats que presenta, per així facilitar als i les docents la seva tasca educativa a les escoles. Es treballa també el concepte de llengua i les seves característiques, per conscienciar de la importància i el valor que tenen les diferents llengües del món.
Introducció
Què és una llengua?
La immersió lingüística
La immersió lingüística a Catalunya
Conclusions

Mòdul 2. L’aprenentatge de les llengües. El mòdul permet descobrir el procés d'aprenentatge de la llengua materna i quines són les fases i els processos de l’aprenentatge de les segones llengües. Es treballen els factors que influeixen en l’aprenentatge d'aquestes, destacant la importància de llengua materna.Es faciliten estratègies i recursos per facilitar a l'alumnat i al personal docent l’aprenentatge de la llengua catalana.
Introducció
L’aprenentatge de la llengua materna
Aprenentatge d’una la segona llengua
Influència de la llengua materna en la segona llengua (L2)
Altres factors que influeixen en l’aprenentatge de la segona llengua (L2)
Conclusions
Mòdul 3. Educació per la immersió lingüística. El mòdul se centra en la importància del context en el moment d’aprendre una nova llengua i treballa diferents documents basats en l'educació de l'entorn. Es remarca la importància del paper de l'escola i dels seus recursos per portar a terme la immersió lingüística. A més, també s’aprofundeix en la importància del context familiar dels infants i joves pel procés d'aprenentatge.
Introducció
Importància del context en l’aprenentatge de les llengües
El paper de l’escola en la immersió lingüística
El context familiar
Conclusions
Mòdul 4. Acolliment a l’escola. El mòdul explica els diferents elements a tenir en compte per fer l’acolliment de l’alumnat nouvingut a l’escola de manera inclusiva. Es donen eines i estratègies per entendre i gestionar els diferents factors que influeixen en l’acollida de l’alumnat als centres educatius. Es faciliten diferents propostes d’activitats i altres recursos per realitzar a l’aula en diferents etapes educatives: educació infantil, educació primària i educació secundària.
Introducció
Importància del grup classe
Conèixer l’alumnat nouvingut
L’aprenentatge de l’alumnat nouvingut
L’aula
Recursos
Conclusions
  
Formador/a   Cristina Vidal Hermosilla
  
Avaluació   Es realitza una avaluació continuada mitjançant les diverses activitats que el o la participant del curs farà a cada mòdul i per superar el curs serà necessari la valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l'aprofitament de l'activitat formativa. En finalitzar el curs, el o la participant del curs realitzarà un qüestionari de satisfacció per valorar l'activitat formativa. Amb aquests qüestionaris es revisarà i modificarà, en cas necessari, el contingut i desenvolupament de futures activitats.
MÒDUL 1
Activitat 1. Què entenc per immersió lingüística? (fòrum). Aquesta primera activitat reflexiona sobre el concepte d’immersió lingüística, compartint experiències personals que seran útils per a properes tasques, on serà necessari proposar activitats per respondre a les necessitats de l’alumnat nouvingut a Catalunya.
Activitat 2. Modalitats d’immersió (tasca). Activitat pràctica individual d’aplicació directa a l’aula: amb aquesta activitat es posa en pràctica la teoria apresa sobre les diferents modalitats de la immersió lingüística i es pren consciència de la importància de tenir en compte a l’alumnat nouvingut per a la planificació d’activitats.
Activitat 3. Davyth Hicks (fòrum). En aquesta activitat, mitjançant la frase de Davyth Hicks, qui defensa la igualtat de totes les llengües d’Europa, es reflexiona sobre el valor que té cada llengua i la importància de no desestimar cap llengua ni cultura dintre de l’escola.
MÒDUL 2
Activitat 1. La importància de la llengua materna (fòrum). Amb aquesta activitat es reflexiona sobre la importància de la llengua materna a l’hora d’aprendre altres llengües i la necessitat de treballar-les a l’escola de manera transversal.
Activitat 2. Avantatges i inconvenients (tasca). Aquesta activitat afavoreix la reflexió de l’aplicació del català com a llengua vehicular als centres educatius a Catalunya i de les dificultats que pot comportar.
Activitat 3. Coneixem totes les cultures (tasca). Activitat pràctica individual d’aplicació directa a l’aula: en aquesta activitat es programa una activitat sobre per donar valor a totes les cultures.
MÒDUL 3
Activitat 1. Quina importància tenen les famílies en el procés d’aprenentatge? (fòrum)
Aquesta activitat afavoreix la reflexió sobre la importància de les famílies en la vida de l’alumnat i com la seva implicació a l’escola influeix en el procés d’aprenentatge.
Activitat 2. Arribada a l’escola (tasca). Activitat pràctica individual d’aplicació directa a l’aula: amb aquesta activitat s’aconsegueix que es posin en funcionament els coneixements oferts a la teoria del mòdul d’una manera significativa i pràctica.
Activitat 3. Tot el que passa fora de l’aula (fòrum). Reflexionar i raonar: en aquesta activitat mitjançant el vídeo “Aprendzaje de lenguas, estereotipos e identidad” es reflexiona sobre com influeix l’entorn social en l’aprenentatge de la llengua catalana.
MÒDUL 4
Activitat 1. El rol del personal docent (fòrum). Amb aquesta activitat es reflexiona sobre la importància del rol del personal docent als centres educatius i sobre la necessitat de tenir un ventall de recursos per fer una bona acollida lingüística.
Activitat 2. Seqüència didàctica (tasca). Activitat pràctica individual d’aplicació directa a l’aula. En aquesta activitat es programa una seqüència didàctica per treballar la llengua catalana. A més és una manera de consolidar els aprenentatges adquirits en aquest mòdul i posar-los en pràctica.
Activitat 3. Comparteix la seqüència didàctica (fòrum). Compartir. Un cop feta i avaluada l’activitat 2, els participants i les participants comparteixen la seva seqüència didàctica amb els companys i les companyes per tal d’enriquir la pràctica de la llengua catalana a l’aula.
Activitat 4. Reflexió final (fòrum). Aquesta activitat afavoreix la reflexió sobre la importància de treballar la immersió lingüística i quin és el nostre paper com a docents.

  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs satisfactòriament i la realització del qüestionari de satisfacció.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 14/06/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).